רוצים לדעת עוד?

רוצים לקבל ייעוץ מקצועי להשקעות נדל"ן

השקעות נדל"ן בספרד

השקעות נדל"ן בישראל

משיח הנדל”ן- מאמר דיעה

לנוכח העובדה שמרבית משקיעי הנדל”ן איתנים מבחינה כלכלית משוכרי הדירות, פגיעה בהם תגלגל בהכרח חלק גדול מההוצאות באופן מיידי ומצטבר לשוכרים

משיח לא בא, משיח גם לא מטלפן… כתב ושר שלום חנוך לפני כשלושה עשורים. גם שיר זה נכתב, כך לפי האמונה, על משבר פיננסי – לא משבר נדל”ן, היה זה משבר מסוג אחר.

אך בימים אלו נראה כי משיח הנדל”ן הגיע. כולנו ממתינים לו, מחכים למוצא פיו. האיש שיגאל את נוסעי רכבת הנדל”ן הישראלית שדוהרת מזה מספר שנים במהירות מטורפת ללא נהג. זה שיביא גאולה לזוגות הצעירים ולמשפרי הדיור, זה שיאפשר לכולנו חיים של כבוד בדירה משלנו.

הפעם, כך נראה, יש למשיח קבלות ותעודות – הוא זה שהציל את כבודנו האבוד שהיה קבור אי שם במחירים מופקעים של תקשורת סלולרית. הוא זה שנתן לנו שלושה מכשירים סלולריים ב-49.90 שקל.
מזה מספר שבועות מפריחים באוצר בלונים רבים לאוויר המתייחסים לגזרות החזויות ולמהלכי שר האוצר הנכנס בשוק הנדל”ן. הפעם, ממש כמו בכל תוכנית קודמת לטיפול בשוק הנדל”ן, מדובר ב’חידוש מהפכני’ – טיפול בשיטת המקל והגזר. בנוסף, גם הפעם הוחלט לטפל בשני צידי המתרס – צד הביקוש וצד ההיצע. נשמע מוכר?

לפני מספר שבועות הציג בנק ישראל מידע שלפיו יקשה על הממשלה לטפל במחירי הדיור בטווח הקצר והבינוני, המשמעות: בנק ישראל אינו רואה כיצד מטפלת הממשלה בהגדלת היצע הדירות באופן מיידי. כנראה שגם באוצר מבינים את הדבר ולכן, כבשנים עברו, הם פונים לטיפול בהקטנת הביקוש.

כיצד מקטינים את הביקושים לדירות מגורים שהן למעשה מוצר צריכה בסיסי? באמצעות טיפול במשקיעים שלמעשה סוחרים בזכויות של כולנו לדיור הוגן וגורמים לנו, כך לטענת האוצר, להתייקרות מסחררת במחירים שמשאירה את הדירה הנכספת מחוץ להישג ידם של הזוגות הצעירים.

בצד ההטבות מדברים באוצר על הקלה במס השבח בכדי לעודד משקיעים למכור דירות ולהחזירן לשוק. לפני מספר שנים כבר קיבלו המשקיעים הטבה בדמות פטור מלא ממס שבח למכירת שלוש דירות בפרק זמן מוגבר. ההיענות היתה אפסית. מה השתנה?

בצד הגזירות מציע האוצר להעלות את מס הרכישה על דירה להשקעה, למסות הכנסות נדל”ן מהשקל הראשון, ולקבוע מס שבח לכל דירה שתימכר ע”י משקיע. נניח שאכן גזירות אלו יפחיתו את שיעור המשקיעים, המהווים כיום כרבע מרוכשי הדירות, ב-50%, קרי, ירידה של 12.5% מסך כל רוכשי הדירה. האם הפחתת הביקוש הכולל לדירות בישראל בשיעור זה תפתור את בעיית המחסור האדיר בדירות בישראל ותוריד את המחירים?

כנראה שלא, אך לפחות פוליטית ושיווקית צעד זה נתפס כצעד חיוני. בתפישת האוצר או כפי שהוא מנסה לצייר זאת בתקשורת, משקיעי הנדל”ן הם מרכז כל הצרות והגורם העיקרי לסחרור השוק. הם עושים קופה על גבם של השוכרים המסכנים בדירות מרתף קטנות ומעופשות בתת-תנאים.

לקריאת המאמר המלא – לחץ כאן

אהבתם את הכתבה שתפו :

Facebook
WhatsApp
Email
Print

עוד כתבות על נדלן בישראל

דילוג לתוכן